Program języka migowego dla dzieci słyszących – nauka komunikacji niemowlaków ze sobą i z rodzicami za pomocą gestów.
Znaki programu języka migowego dla niemowląt i małych dzieci słyszących przynoszą badawcze i praktyczne korzyści dzieciom i ich rodzinom od ponad 25 lat na całym świecie. Język ten został wymyślony przez amerykańskich specjalistów dla dzieci słyszących. Sprawdzono i udowodniono korzyści dla dzieci i ich rodzin. Opiera się na amerykańskim języku migowym dla nie słyszących z dodatkowymi uproszczeniami. Proponuje pełną gamę znaków w działach takich ja: uczucia, zwierzęta, czynności, przedmioty, zachowania, odczuwanie świata, relacje w społeczności, poznawanie samego siebie.
Używając Znaków
- Redukujemy łzy, napady złości i frustrację u niemowląt i małych dzieci związanych z niezrozumieniem ich podstawowych przekazów w stronę dorosłych,
- Uczymy dzieci rozmawiać spokojniej, ponieważ przekaz jest zrozumiany bez wielokrotnego powtarzania na wiele sposobów, aż czasem przypadkowo rodzic domyśli się wreszcie o co chodzi dziecku,
- Zwiększamy poczucie własnej wartości i wiarę w siebie u dzieci,
- Eliminujemy frustrację i niepotrzebne nieporozumienia dorosłych,
- Pobudzamy intelektualny rozwój dzieci,
- Wzmacniamy więź dzieci i rodziców.
My to wiemy!
Znają Państwo kilka znaków, lecz o tym nie wiedzą. Kto nie wie, jak pokazać komuś by był cicho? – wystarczy postawić palec wskazujący na ustach. Na co dzień wykorzystujemy znaki, dzień dobry (podajemy sobie rękę), do widzenia (machamy dłonią), klaszczemy, wskazujemy na coś palcem, zatykamy nos, gdy zapach jest nieładny, bawimy się w „a ku ku”, znak „zadzwoń do mnie”, czy gestykulujemy w trakcie rozmowy. Mimika naszej twarzy jest również językiem z którego korzysta dziecko patrząc na nas i czyta z naszej twarzy to, co chcemy przekazać. Takie gesty i mimikę powtarza za nami już niespełna roczne dziecko. Rozumie nas. W takim razie dlaczego nie nauczyć je wszystkich znaków i porozumiewać się z nim o wiele wcześniej, zanim nauczy się artykułować naszą mowę.
Historia programu
To zaczęło w letni dzień w 1982 kiedy Linda i jej dwunastomiesięczna córka, Kate, były w ogrodzie. Oczarowane przez kolorowe kwiaty, wąchały je zmarszczonym w górę nosem, Często wybierały się do ogrodu, po kilka wycieczkach Linda zauważyła, że kiedy zbliżają się do krzaka róż, Kate wyraźnie zapamiętała związek pomiędzy obwąchującym działaniem a przedmiotem i kontynuowała marszczenie jej nosa. Powtarzała, ten gest również widząc kwiaty w domu, na jej ubraniu, i na obrazach i w jej książkach. Linda kontynuowała pożyczenie albo tworzyć znaki innych rzeczy chciała rozmawiać o rybce, słoniu, małpkach, piesku, zjeżdżalni, piłce itp. Nie trwało to długo jak uświadomiono sobie znaczenie co Kate zrobiła. Nawiązała kontakt pomiędzy rozumem niemowlęcym i dorosłym, nauczyła osoby dorosłe, że niemowlęta rozumieją więcej niż się komukolwiek wydawało.
Skuteczność komunikacji!
Naukowcy postanowili przeprowadzić ankietę czy inne dzieci, również spontanicznie tworzą znaki i czy przywiązują uwagę do gestów i mimiki. Wiele rodziców nie chciało współpracować, twierdząc, że ich dzieci nie są głuche. Jednak większość rodziców zgłaszało się z nowym znakiem lub sugestią znaczenia gestu. Wiele wartościowych danych uzyskano od tych rodzin i zasugerowano im, by kontynuowały porozumiewanie się za pomocą znaków. Niektóre dzieci tworzyły znaki same, a niektóre czekały by im zasugerować jak można znakiem przedstawić to, co widzi. Nietrudno zauważyć, że dzieci muszą być bardzo zdeterminowane, by się już z nami porozumiewać. Jednym dzieciom zajmowało poznanie znaków kilka miesięcy, a niektóre uczyły się znacznie dłużej. Jednak zdecydowana większość nauczyła się mówić wcześniej, niż dzieci z grupy „zerowe” – nie uczonej znaków. Zrozumiano, ze dzieci chcą się porozumiewać, tylko jeszcze nie wiedzą jak. I stąd znaki dla niemowląt i małych dzieci słyszących.
Wydano w 1996 pierwsza książkę „Znaki dzieci”, to wprowadziło niezwykły język migowy, który zrewolucjonizował sposób porozumiewania się dzisiejszych rodziców i dzieci.
Jak się zapisać
Zapraszamy na bezpłatną lekcję próbną dzieci od 4 m-ca życia do lat 3 wraz z rodzicami skorzystaj z formularza na zapisy online.
Szczegółowe informacje są dostępne u p. Wioletty pod nr tel. 607 381 678.